Grupa V- E -przedszkolaki

„STARSZAKI”


kwiatekWychowawcy:
mgr Iwona Głogowska-Godek
mgr Agnieszka Mazur


„Wakacje tuż tuż”

Temat: “Prawa lewa”

Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne

Cele:
- rozwijanie umiejętności decydowania o swoich zainteresowaniach
- umiejętność podejmowania decyzji co do spędzania czasu wolnego
- rozwijanie precyzyjnych i bardziej uszczegółowionych wypowiedzi
- rozwijanie wyobraźni twórczej za sprawą samodzielnie wykonanej kartki

1. Na wstępie zagadka:

Kto mi powie, jaki to czas
Gdy przedszkole idzie w las
Mama z Tatą w piłkę grają
I wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej
Lubię taki czas
Mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie?
(WAKACJE)

2. Rozmowa na temat kończącego się roku przedszkolnego. Dzieci odpowiadają na pytania:

- Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci z tego roku, który minął?
- Z kim najbardziej lubiłeś się bawić?
- Czym lubiłeś się bawić?

3. Pamiętacie piosenkę o wakacjach, zaśpiewajcie ją teraz




3. Zabawa ruchowa „Bierzemy misia w teczkę jedziemy na wycieczkę”.

Wyobraźcie sobie, że za chwilkę wybieramy się na długą wycieczkę.
Najpierw musimy zapakować nasz niewidzialny pleckach, w potrzebne nam rzeczy: zabieramy, ubrania, buty, jedzonko, aparat i lornetkę.
Uwaga wyruszamy, najpierw jedziemy w góry, musimy się na nie wspinać.
Mamy bardzo ciężki plecak, wiec dużo nas to sił kosztuje.
Teraz nad morze, musimy przepłynąć kawałek (należy naśladować ruchem, tak jakby wykonywało się te czynności). Następny przystanek to wieś, kosimy trawę i karmimy koniki i krówki (dzieci naśladują ruch koszenia trawy – nauczyciel demonstruje).
Po takiej wycieczce wracamy do domu, zdejmujemy ciężki plecak i kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy (w tle słychać szum fal).

4. Wykonanie kartki – moje wymarzone wakacje.


Kochani, kto ma jeszcze jakieś niewypełnione karty pracy, dokończcie sobie wszystko.

Odpoczywajcie słonecznie i bezpiecznie, ściskamy Was mocno wasze panie!!!!!!




„Wakacje tuż tuż”

Temat: “Wakacyjne podróże”

Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem wiersza


Cele:
- zapoznanie dzieci z różnymi regionami Polski (morze, góry, Mazury, las, wieś) i ich położeniem na mapie
- doskonalenie techniki czytania
- kształtowanie logicznego myślenia.


1. N. recytuje wiersz Maciejki Mazan Na wakacje

Na wakacje!
Dokąd jedziesz na wakacje?
W góry lub nad morze.
Dokąd jeszcze można jechać?
Kto powiedzieć może?
Można jechać na wycieczkę
i spać pod namiotem,
po jeziorze pływać łódką
albo wodolotem.
Można w lesie sobie zbierać
jagody i grzyby,
można sobie – gdy ktoś lubi –
łowić w rzece ryby.
A gdy ktoś jest bardzo dzielny
– bo są takie zuchy –
może zwiedzać stare zamki,
w których straszą duchy!

2. Rozmowa na temat treści wiersza:
- O czym opowiada wiersz?
- Gdzie można się wybrać w czasie wakacji?
- Co można robić?
- Jakie są wasze wspomnienia z wakacji?.

3. Zabawa z piosenką „Polskie krajobrazy”



4. STARSZAKI - Wycinanie tekstów z KP5, s. 75 i przyklejanie ich na osobnych kartkach.

5. Zabawa ruchowa „Kreślimy kółeczka”




6. Zobaczcie, gdzie na wakacje leci rodzina świnki Peppy!!!





kwiatek






„Wakacje tuż tuż”

Temat: “Czym piszemy?”

Rodzaj zajęć: praca z obrazkiem


Cele:
- doskonalenie logicznego myślenia
- rozwijanie umiejętności wnioskowania i argumentowania
- poznanie i nazywanie narzędzi pisarskich używanych dawniej i dziś.



1. Prezentacja i nazywanie narzędzi służących do pisania: pióro, długopisy, patyk, maszyna do pisania, klawiatura komputera…(obrazki z KP5, s. 64– 65).

2. Prezentacja multimedialna rodzaje pisma: malowidła naskalne, hieroglify, pismo klinowe, piktogramy.




3. Zasady korzystania z książek, posłuchajcie!!!





4. Starszaki, a może zrobicie jakąś ciekawą zakładkę do książki, zapraszamy do pracy!!!


5. Wykonanie ćwiczenia 3 w KP5, s. 65


6. Piosenka dla Fanów książek „Pociąg do czytania”







7. Zapraszamy na słuchowisko „Jaś i magiczna fasola”



kwiatek





„Wakacje tuż tuż”

Temat: “Bezpieczne wakacje”

Rodzaj zajęć: praca z wierszem

Cele:

- umiejętności wypowiadania się na podany temat
- przyswajanie zasad bezpiecznego spędzania czasu wolnego
- wdrażanie zasad kulturalnego wypoczynku
- doskonalenie techniki czytania ze zrozumieniem
- rozwijanie sprawności ruchowej w zabawie.


1. „Słoneczne rady na wakacje”

Smaruję ciało kremem do opalania.
Pamiętam o noszeniu czapki.
Nie rozpalam ogniska w lesie.
Podróżuję w foteliku.
Sprzątam po sobie.
Na rowerze jeżdżę w kasku.
Kąpię się w wyznaczonych miejscach pod opieką dorosłych.


2. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej 6 bezcennych rad dla tych, co wędrują w świat.

6 bezcennych rad dla tych, co wędrują w świat

Co mieć trzeba, by – gdy zakwitną bzy,
gdy się zazieleni wszystko
wśród wiosennych słońca błysków –
móc wyruszać na wycieczki
poprzez łąki, górki, ścieżki?

1. W pierwszym rzędzie tenisówki, bo najlepsze na wędrówki. Mogą też być adidasy, by wygodnie iść przez lasy.

2. Plecak także mieć potrzeba, mały plecak albo chlebak. W nim kanapki, no, i picie. Spakowane? – Znakomicie!

3. Uśmiech na wycieczkę też do plecaka z sobą bierz.

4. _Towarzystwo, moi mili, takie, by nie lazło w tyle. Takie, by na widok chrząszcza nie chowało się po gąszczach.
Takie, żeby, proszę was, nie wrzeszczało idąc w las.

5. Mapa, kompas – to wiadomo – nie zostają same w domu.

6. _Gdy już wszystko spakowane, budzik sobie nastawiamy, bo kto chce iść na wycieczkę, musi wcześnie wstać –
koniecznie!
No, już dosyć dobrych rad – wyruszamy jutro w świat!
Danuta Gellnerowa

3. Rozmowa na temat treści wiersza:
- O czym trzeba pamiętać, wybierając się na wycieczkę?
- Z kim najbardziej lubicie chodzić na wycieczki? Dlaczego?

4. Rozwiązywanie krzyżówki w KP5, s. 72.

5. Jedziemy na wakacje



Pozdrawiamy cieplutko Pani Aga i Pani Iwonka



kwiatek





„WAKACJE TUŻ TUŻ”

Temat: “Po wakacjach idziemy do szkoły

Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne

Cele:
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozumienie konieczności podjęcia nauki w szkole
- nazywanie pomieszczeń szkolnych
- utrwalanie dodawania i odejmowania w zakresie 10 – rozwiązywanie działań


1.„Znamy literki” – układanie wyrazów związanych ze szkołą: plecak, kredki, ławka, lekcja, tablica, kreda, klasa, sala, gumka, worek – KA, k. 10, 11


2. „Liczymy” – rozwiązanie działań matematycznych – wpisywanie odpowiednich znaków lub cyfr lub układanie działań (uzupełnianie działań cyframi i znakami z KA, k. 12).

3…3 = 6
2…7 = 9
7…3 = 10
9…8 = 1
6…2 = 4
8…1 = 7
4 + 6 = …
7 – 4 = …
2 + 3 + 5 =…

WSTAW ZNAKI > < =
9 … 5
8…6
2 … 4



3. Czas na Zygzaka






4. Wykonanie ćwiczeń w KP5, s. 66–67 – zabawa w parach – rzuty kostką, nazywanie sal szkolnych i elementów wyposażenia pomieszczeń szkolnych.


5. Na koniec jeszcze dodawanie


https://www.matzoo.pl/zerowka/dodawanie-w-zakresie-10-test_51_191



6. Zapraszamy na „Wakacje Bolka i Lolka”






kwiatek




„UROKI LATA”

Temat: “LETNIE WYCIECZKI”

Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem wiersza

Cele:
- wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem wiersza i wypowiadanie się na określony temat,
- wdrażanie do przestrzegania właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia,
- motywowanie do logicznego myślenia.


1. Wysłuchanie wiersza Laury Łącz Wycieczka.
Wycieczka
Wstawaj z łóżka szybciutko –
już czas!
Czeka łąka bezkresna
i las.
Będzie piękny, upalny
dziś dzień.
Patrz, pod drzewem coś siedzi –
to cień!
Widzisz w gniazdku pisklęta?
Tam są!
Dźwięcznie śpiewa skowronek.
– To on!
Pojedziemy nad rzekę
– czy chcesz?
Kochasz lato i słońce?
– Ja też!

2. Rozmowa na temat treści utworu:
- O jakim ważnym zbliżającym się niedługo okresie opowiada wiersz?
- O jakich miejscach odwiedzanych podczas wakacji opowiada wiersz?
- Z jakimi dźwiękami i kolorami kojarzy się wam lato?

3. Zapraszamy na piosenkę Przyszło lato





4. A teraz film o bezpieczeństwie nad wodą





5.„Wakacyjny kodeks” – może wymyślicie i rodzice zapiszą Wasze pomysły?, zachęcamy wszystkich.



6. Ćwiczenia w czytaniu tekstu ze zrozumieniem – KP5, s. 62–63


Kto może uzupełnia karty pracy z tematami Świat owadów i Uroki lata, pozdrawiamy cieplutko i życzymy udanego, słonecznego weekendu!!!!



kwiatek






„Uroki lata”

Temat: “Liczymy kwiaty, motyle, żabki- monografia liczby 10”

Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne

Cele:
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 10
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10
- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- układanie zadań z treścią
- porównywanie liczebności zbiorów.


1. Poznajemy liczbę 10



2. Zabawa „Tyle samo”. Rodzic rozkłada 3 obręcze lub coś na wzór obręczy. Do jednej z nich wkłada 10 przedmiotów. Zadaniem dzieci jest utworzyć kolejne zbiory dziesięcioelementowe. Wspólne przeliczanie elementów w zbiorach. Prezentacja zapisu cyfrowego liczby 10.


10


3. Układanie zadań z treścią i zapisów matematycznych do treści np. Na kwiatku usiadły 4 pszczoły, po chwili 2 odleciały. Ile zostało pszczółek na kwiatku?

4 – 2 = 2.


4. Zabawa ruchowa „Duży i mały skok”



5. Wykonanie ćwiczeń w KP5, s. 52–53 Pisanie po śladzie wzorów cyfropodobnych i liczby 10, dorysowywanie płatków kwiatom, kolorowanie skrzynki w której rośnie 10 kwiatów, kolorowanie od dołu dziesiątego motylka.

6. A teraz trochę poodejmujemy, w razie potrzeby poproście rodziców o pomoc

https://www.matzoo.pl/zerowka/odejmowanie-w-zakresie-10-test_52_196


kwiatek





„Uroki lata”

Temat: “Jaka pogoda?”

Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem opowiadania


Cele:
- budzenie zainteresowania zjawiskami atmosferycznymi
- próba zrozumienia zjawiska tęczy
- próby łączenia przyczyny ze skutkiem, próby przewidywania, co się może zdarzyć



1. Słuchania opowiadania Urszuli Piotrowskiej Burza i po burzy.
Burza i po burzy

Ciepły, wiosenny dzień sprzyjał zabawie na przedszkolnym podwórku.
– Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Zapraszam na pokaz skoków na trampolinie!
I zaczął robić skoki z obrotami i przewrotkami jak najlepszy akrobata. Aż tu nagle nad głową Trampolinka pojawiły się jaskółki.
– Trampolinku, Trampolinku! Wit, wit, widewit! – szczebiotały. – Powiedz dzieciom, że trzeba wracać do przedszkola, bo zbliża się burza.
I odleciały. Wokoło zapanowała cisza. Nawet wróbelki, wesołe ćwierkotki, ukryły się gdzieś pośród gałęzi.
Pani chyba usłyszała ostrzeżenie jaskółek, bo poprosiła, żeby dzieci szybciutko wróciły do sali. Uf! W samą porę.
Wnet zerwał się groźny, burzowy wiatr i wszędzie było słychać jego wołanie:
Jestem władcą wszystkich wichur,
ze mną nie ma chichów-śmichów.
Wnet zaświszczę i zadmucham,
wnet zawyję wam do ucha!
Wpadł do piaskownicy i szast, szast, sypał piaskiem dookoła, szarpał gałęziami i rozkołysał huśtawki, buju, buju. Powietrze ochłodziło się, a wiatr stawał się coraz bardziej porywisty.
Trampolinek stał przy oszklonych drzwiach na werandę, a obok niego zebrały się zaciekawione dzieci.
Napłynęły chmury. Ale nie były to sympatyczne białe obłoczki, tylko ogromne, ciężkie, granatowe chmurzyska. I nagle niebo przeszył błysk, a po chwili rozległ się grzmot, i znów błysk, a po nim grzmot.
– Błyskawice i pioruny, hej hop! – zawołał przejęty Trampolinek.
A potem lunął deszcz, który przemienił się w potężną ulewę. Miała ona wielką ochotę wtargnąć do środka.
– Oj, nie, nie! – żartobliwie pogroziła jej pani. – Nie wpuścimy burzowego gościa.
Ale ulewa nie straciła dobrego humoru chlap, chlap, cha, cha, cha. Popłynęła strumieniami po ścieżkach na przedszkolnym podwórku i jak wodospad wyskakiwała z rynien.
Po chwili deszcz i wiatr ucichły i burza skończyła się prawie tak szybko, jak się zaczęła. Znów zaświeciło słonko. Jeszcze
tylko ostatnie kropelki leciały na ziemię, kap, kap, kap…
A wtedy pani zadała dzieciom zagadkę:
Przegląda się słońce w kroplach deszczowych
i tworzy na niebie most kolorowy.
Nikt po nim nie przejdzie – to wam zaręczam.
A jak go nazwiemy? Po prostu…
– Tęcza! – zawołały przedszkolaki.
– Tęcza! – powtórzył Trampolinek.
I w tym momencie na niebie pojawił się piękny, wielobarwny łuk.

2. Rozmowa na temat treści opowiadania:
- Przed czym ostrzegły dzieci jaskółki?
- Co robił wiatr?
- Po czym poznajemy, że zbliża się burza?
- Co pojawiło się na niebie po burzy?

3.Rozmowy na temat zdjęć w KP5, s. 56 – udzielanie odpowiedzi na postawione pytania, uzasadnianie.


4. Zabawy rytmiczne





5. Zapraszamy na bajkę
Rodzina Treflików „Tęcza”




Pozdrawiamy!




kwiatek






„Na biwaku”

Rodzaj zajęć: Przygotowanie do czytania i pisania

Cele:
- poznanie kształtu drukowanej i pisanej litery h, H
- doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
- utrwalanie kształtu poznanych liter
- odczytywanie wyrazów z poznaną literą.



1. Układanie obrazków historyjki, która wydarzyła się na biwaku – KP5, s. 48–49 Dzieci opowiadają treść historyjki, wymyślają jej zakończenie. Odczytywanie przez chętne dzieci dialogów.

2. Ubu poznaje literę H





3. Układanie z białych kartoników modeli wyrazów hamak, Henryk oraz budowanie modeli tych wyrazów z czerwonych (samogłoski) i z niebieskich (spółgłoski) kartoników – KA, k. 30, 31

4. Wyrazy na H





5. Układanie wyrazów z literą h z liter z KA, k. 10, 11


6. Wykonanie ćwiczeń w KP5, s. 48–49 Pisanie po śladzie litery h, H, kolorowanie na niebiesko kwadratów w modelach wyrazów oznaczających miejsce litery h, nalepianie podpisów do zdjęć.


Pozdrawiamy !!!!



kwiatek




„Uroki lata”

Temat: “TRAMPOLINEK I ŻYWIOŁY”

Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego

Cele:
- utrwalenie wiadomości na temat żywiołów – woda, ogień, powietrze, ziemia
- doskonalenie umiejętności wypowiedzi na zadany temat
- rozwijanie wyobraźni
- kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą,
- rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o przyszłość życia na Ziemi.


1. Słuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Czego dowiedziały się żywioły? – KP5, s. 60–61

Czego dowiedziały się żywioły
Dziś o żywiołach baśń opowiemy –
Wodzie, Powietrzu, Ogniu i Ziemi.
Każde o sobie mówi, że przecież
jest najważniejsze na całym świecie.
Słyszy to Słońce i podpowiada:
– W tej sytuacji przyda się rada
od uczonego i specjalisty.
Podam wam adres! Napiszcie listy!
I mkną z listami żywiołów sługi
przez świat szeroki – jedno za drugim.
Na przedzie kropla wody czyściutka,
a za nią płomyk i ziemi grudka.
Na końcu leci wesoły wietrzyk
i pogwizduje: wiem, kto jest lepszy!
– Stój! – woła kropla. – Ja się nie chwalę,
że Woda mnóstwo posiada zalet.
Łódki przewozi, podlewa kwiaty,
na kąpiel w rzece zaprasza latem.
I pić pozwala… na przykład… soki,
i nawet może zrobić obłoki!
A grudka ziemi, choć taka mała,
ze złości prawie się rozsypała!
– Ziemia ma skarby! Dzieli się z wami!
Od dawna wspólnie na niej mieszkamy.
I nieustannie Ziemia się trudzi,
karmiąc rośliny, zwierzęta, ludzi.

Wietrzyk zakręcił młynka i świszczy:
–Tylko Powietrze jest wielkim mistrzem.
Tak, to jest prawda – nie żadna pycha,
bo dzięki niemu można oddychać.
I różne wiatry ma na rozkazy,
a który żywioł o tym nie marzy?
Więc płomyk z gniewu aż zamigotał:
– Ogień cenniejszy bywa od złota.
Przynosi światło i ciepło w darze,
i jest w dodatku świetnym… kucharzem.
I pięknie dla was iskrami błyska,
kiedy siedzicie wokół ogniska.
Tak obrażeni na siebie wszyscy
biegną co siły do specjalisty.
Wnet są na miejscu. Słynny uczony
wymienia z nimi grzeczne ukłony.
Otwiera listy… z uwagą czyta:
– To najdziwniejsze ze wszystkich pytań!
Ziemia, Powietrze, Woda i Ogień
są równie ważne – potwierdzić mogę.
Szkoda, że żadne z nich o tym nie wie,
jak wielkim darem są też dla siebie.
Służą mi zawsze i choć je cenię,
bywa, ze niosą nam zagrożenie.
Wracają zatem posłańcy w zgodzie,
szczebiocząc sobie coś o pogodzie.


2. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza inspirowana pytaniami z KP5 ze s. 60


3. Gimnastyka na wesoło, zapraszamy






4. Kolorowanie kamieni zgodnie z rytmem – ćwiczenie 6, s. 61 w KP5

5. Zabawa „Co by było, gdyby…” :
– wyschły wszystkie rzeki, jeziora, morza
– ogień był zimny
– cały rok nie świeciło słońce
– codziennie padał deszcz.

6. Doskonalenie techniki czytania – KP5, s. 51
Kalkowanie rysunków przedstawiających wybranych mieszkańców łąki. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej (oko – ręka). Kolorowanie kredkami.


7.A teraz Kubuś i lato, posłuchajcie





POZDRAWIAMY CIEPLUTKO!!!


kwiatek





Przedszkolowo.pl logo