Grupa III- E-przedszkolaki

„ŚREDNIACZKI”

kwiatek
Wychowawca:
lic. Magdalena Rękawek

„Wakacje tuż tuż”

Temat: “Prawa lewa”

Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne

Cele:
- rozwijanie umiejętności decydowania o swoich zainteresowaniach
- umiejętność podejmowania decyzji co do spędzania czasu wolnego
- rozwijanie precyzyjnych i bardziej uszczegółowionych wypowiedzi
- rozwijanie wyobraźni twórczej za sprawą samodzielnie wykonanej kartki

1. Na wstępie zagadka:

Kto mi powie, jaki to czas
Gdy przedszkole idzie w las
Mama z Tatą w piłkę grają
I wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej
Lubię taki czas
Mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie?
(WAKACJE)

2. Rozmowa na temat kończącego się roku przedszkolnego. Dzieci odpowiadają na pytania:

- Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci z tego roku, który minął?
- Z kim najbardziej lubiłeś się bawić?
- Czym lubiłeś się bawić?

3. Pamiętacie piosenkę o wakacjach, zaśpiewajcie ją teraz




3. Zabawa ruchowa „Bierzemy misia w teczkę jedziemy na wycieczkę”.

Wyobraźcie sobie, że za chwilkę wybieramy się na długą wycieczkę.
Najpierw musimy zapakować nasz niewidzialny pleckach, w potrzebne nam rzeczy: zabieramy, ubrania, buty, jedzonko, aparat i lornetkę.
Uwaga wyruszamy, najpierw jedziemy w góry, musimy się na nie wspinać.
Mamy bardzo ciężki plecak, wiec dużo nas to sił kosztuje.
Teraz nad morze, musimy przepłynąć kawałek (należy naśladować ruchem, tak jakby wykonywało się te czynności). Następny przystanek to wieś, kosimy trawę i karmimy koniki i krówki (dzieci naśladują ruch koszenia trawy – nauczyciel demonstruje).
Po takiej wycieczce wracamy do domu, zdejmujemy ciężki plecak i kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy (w tle słychać szum fal).

4. Wykonanie kartki – moje wymarzone wakacje.


Kochani, kto ma jeszcze jakieś niewypełnione karty pracy, dokończcie sobie wszystko.

Odpoczywajcie słonecznie i bezpiecznie, ściskam Wasza pani!!!!!!



„Wakacje tuż tuż”

Temat: “Wakacyjne podróże”

Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem wiersza


Cele:
- zapoznanie dzieci z różnymi regionami Polski (morze, góry, Mazury, las, wieś) i ich położeniem na mapie
- doskonalenie techniki czytania
- kształtowanie logicznego myślenia.


1. N. recytuje wiersz Maciejki Mazan Na wakacje

Na wakacje!
Dokąd jedziesz na wakacje?
W góry lub nad morze.
Dokąd jeszcze można jechać?
Kto powiedzieć może?
Można jechać na wycieczkę
i spać pod namiotem,
po jeziorze pływać łódką
albo wodolotem.
Można w lesie sobie zbierać
jagody i grzyby,
można sobie – gdy ktoś lubi –
łowić w rzece ryby.
A gdy ktoś jest bardzo dzielny
– bo są takie zuchy –
może zwiedzać stare zamki,
w których straszą duchy!

2. Rozmowa na temat treści wiersza:
- O czym opowiada wiersz?
- Gdzie można się wybrać w czasie wakacji?
- Co można robić?
- Jakie są wasze wspomnienia z wakacji?.

3. Zabawa z piosenką „Polskie krajobrazy”



4. Zabawa ruchowa „Kreślimy kółeczka”




6. Zobaczcie, gdzie na wakacje leci rodzina świnki Peppy!!!





kwiatek






„Wakacje tuż tuż”

Temat: “Czym piszemy?”

Rodzaj zajęć: praca z obrazkiem


Cele:
- doskonalenie logicznego myślenia
- rozwijanie umiejętności wnioskowania i argumentowania
- poznanie i nazywanie narzędzi pisarskich używanych dawniej i dziś.

1. Prezentacja multimedialna rodzaje pisma: malowidła naskalne, hieroglify, pismo klinowe, piktogramy.




2. Zasady korzystania z książek, posłuchajcie!!!




3. Średniaki, a może zrobicie jakąś ciekawą zakładkę do książki, zapraszamy do pracy!!!

4. Piosenka dla Fanów książek „Pociąg do czytania”





5. Zapraszamy na słuchowisko „Jaś i magiczna fasola”






Dla 5 latków wykonanie ćwiczeń w KP4, s. 21. Rysowanie ścieżki w labiryncie, rysowanie gałązek – ćwiczenia grafomotoryczne.


kwiatek





„Wakacje tuż tuż”

Temat: “Jak przygotować się do wakacji?”

Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne

Cele:
– poznawanie i wskazywanie miejsc na mapie
– wzbudzanie ciekawości poznawczej
– kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się
– rozwijanie motoryki
– doskonalenie umiejętności kategoryzowania
– wdrażanie do ubierania się odpowiednio do warunków i pogody.


1. „Gdzie pojadę na wakacje?” – swobodne wypowiedzi dzieci.

Posłuchajcie, gdzie pojadą na wakacje przyjaciele Kubusia



2. Zabawa z piosenką




3. Dla 5 latków wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 54) – opowiadanie historyjki, wyjaśnianie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w środkach transportu publicznego.


4. Teraz zadania dla małych bystrzaków




5. A gdzie wakacje spędzi Wilk i zając, zobaczcie




kwiatek





Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.

Temat: Czym w podróż?

Cele:

– poznawanie i utrwalenie nazw różnych środków transportu
– rozwijanie zręczności i umiejętności skupienia uwagi
– rozwijanie motoryki poprzez udział w zabawach ruchowych
– utrwalanie umiejętności sylabizowania
– ćwiczenie zmysłu równowagi
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania.

1. „Środki transportu?” – bajka edukacyjna





2. „Wodne, powietrzne i lądowe” – zabawa rozwijająca umiejętność klasyfikowania. Dzieci dokonują podziału środków transportu na:

– powietrzne: samolot, helikopter, paralotnia, balon

– lądowe: samochód, rower, autobus, pociąg

– wodne: statek, łódka, motorówka.

3.Czas na Zygzaka





4. Zabawa konstrukcyjna „Tory”. Dzieci układają z klocków tory kolejowe, budują też tunele i mosty – według własnych pomysłów.

5. Zabawa słowna rozwijająca logiczne myślenie „Gdzie pojadę autobusem?”.

Dzieci wypowiadają się, kończąc odpowiednio zdania, np.:
Nad morze pojadę...
Po jeziorze będę pływał...
Przez morze wyruszę w rejs…
Z domu do przedszkola przedostaję się za pomocą...
Do babci i dziadka dojeżdżam...

6. Zabawa z sylabizowaniem „Przyszło lato”. Dzieci wypowiadają tekst rymowanki, klaszcząc rytmicznie w dłonie i uderzając dłońmi o kolana – naprzemiennie:
Przyszło lato, ciepły czas.
Na wakacje ruszmy wraz.
Jadę ja, jedziesz ty,
raz, dwa, trzy!

7. Jeszcze trochę gimnastyki





8. Zapraszamy na „Wakacje Bolka i Lolka”






kwiatek





„UROKI LATA”

Temat: “LETNIE WYCIECZKI”

Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem wiersza

Cele:
- wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem wiersza i wypowiadanie się na określony temat,
- wdrażanie do przestrzegania właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia,
- motywowanie do logicznego myślenia.


1. Wysłuchanie wiersza Laury Łącz Wycieczka.
Wycieczka
Wstawaj z łóżka szybciutko –
już czas!
Czeka łąka bezkresna
i las.
Będzie piękny, upalny
dziś dzień.
Patrz, pod drzewem coś siedzi –
to cień!
Widzisz w gniazdku pisklęta?
Tam są!
Dźwięcznie śpiewa skowronek.
– To on!
Pojedziemy nad rzekę
– czy chcesz?
Kochasz lato i słońce?
– Ja też!

2. Rozmowa na temat treści utworu:
- O jakim ważnym zbliżającym się niedługo okresie opowiada wiersz?
- O jakich miejscach odwiedzanych podczas wakacji opowiada wiersz?
- Z jakimi dźwiękami i kolorami kojarzy się wam lato?

3. Zapraszamy na piosenkę Przyszło lato





4. A teraz film o bezpieczeństwie nad wodą




5.„Wakacyjny kodeks” – może wymyślicie i rodzice zapiszą Wasze pomysły?, zachęcamy wszystkich.


Kto może uzupełnia karty pracy z tematami Świat owadów i Uroki lata, pozdrawiamy cieplutko i życzymy udanego, słonecznego weekendu!!!!



kwiatek






„Dary letniej natury”

Cele:

doskonalenie umiejętności liczenia
utrwalenie umiejętności rozróżniania stron: prawej i lewej
rozwijanie logicznego myślenia poprzez klasyfikowanie
wzbogacanie wiedzy na temat owoców i warzyw
utrwalenie wiedzy na temat warunków potrzebnych do prawidłowego rozwoju roślin.

Zabawa rzutna „Za linę”. Rodzic rozstawia linę na długość sali. Dzieci, stojąc w odpowiedniej odległości, przerzucają piłkę tak, aby znalazła się za liną.

Zabawa ruchowa „Idziemy po dary lata”. Rodzic daje koszyk, w którym znajdują się obrazki przedstawiające letnie owoce i warzywa. Zadaniem dziecka jest dotarcie do koszyka zgodnie z instrukcją rodzica, np.: Zrób 2 kroki do przodu, teraz 1 krok w lewą stronę, następnie 2 kroki do tyłu i 4 kroki w prawo, aż nie dojdzie do koszyczka.

Zabawa z klasyfikowaniem „Co rośnie latem?”. Rodzic układa na dywanie obrazki przedstawiające różne warzywa i owoce.

Dzieci wybierają spośród nich te, które rosną w Polsce latem, np.: maliny, truskawki, pomidory, agrest, borówki, porzeczki, marchew, wiśnie, rzodkiewka.

wzory-warzywa


wzory-warzywa-2


Układanie zbiorów.

Rodzic rozkłada na podłodze 2 szarfy w różnych kolorach (tworzy 2 zbiory). Dzieci klasyfikują obrazki według wytycznych, np.:

x owoce i warzywa
x małe i duże
x słodkie i kwaśne
x czerwone i zielone.

(będziemy korzystać z obrazków owoców z poprzedniego zadania)

„Czego potrzebują rośliny?” – dzieci przypominają, jakie są warunki niezbędne do wzrostu rośliny (ziemia, woda, światło). Rodzic dopowiada, czego jeszcze potrzebują owoce i warzywa, aby wyrosły. Zwraca uwagę na odpowiednie warunki pogodowe i pielęgnację (prace ogrodowe wykonywane przez człowieka).

A teraz potańczymy!





Praca techniczno - plastyczna „Letni wianek”.

Stwórzcie kwiatki z bibuły lub wytnijcie je z papieru kolorowego. Następnie z bloku technicznego wytnijcie długi pasek, końce sklejcie ze sobą (tak żeby powstało koło, do którego będziemy przyczepiać kwiatuszki), gotowe kwiatki przyklejcie do naszego koła, w ten sposób powstanie piękny letni wianek.

Zdjęcie gotowej pracy możecie wysłać na adres: sredniaki6@gmail.com



kwiatek






„Uroki lata”

Temat: “Jaka pogoda?”

Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem opowiadania


Cele:
- budzenie zainteresowania zjawiskami atmosferycznymi
- próba zrozumienia zjawiska tęczy
- próby łączenia przyczyny ze skutkiem, próby przewidywania, co się może zdarzyć



1. Słuchania opowiadania Urszuli Piotrowskiej Burza i po burzy.
Burza i po burzy

Ciepły, wiosenny dzień sprzyjał zabawie na przedszkolnym podwórku.
– Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Zapraszam na pokaz skoków na trampolinie!
I zaczął robić skoki z obrotami i przewrotkami jak najlepszy akrobata. Aż tu nagle nad głową Trampolinka pojawiły się jaskółki.
– Trampolinku, Trampolinku! Wit, wit, widewit! – szczebiotały. – Powiedz dzieciom, że trzeba wracać do przedszkola, bo zbliża się burza.
I odleciały. Wokoło zapanowała cisza. Nawet wróbelki, wesołe ćwierkotki, ukryły się gdzieś pośród gałęzi.
Pani chyba usłyszała ostrzeżenie jaskółek, bo poprosiła, żeby dzieci szybciutko wróciły do sali. Uf! W samą porę.
Wnet zerwał się groźny, burzowy wiatr i wszędzie było słychać jego wołanie:
Jestem władcą wszystkich wichur,
ze mną nie ma chichów-śmichów.
Wnet zaświszczę i zadmucham,
wnet zawyję wam do ucha!
Wpadł do piaskownicy i szast, szast, sypał piaskiem dookoła, szarpał gałęziami i rozkołysał huśtawki, buju, buju. Powietrze ochłodziło się, a wiatr stawał się coraz bardziej porywisty.
Trampolinek stał przy oszklonych drzwiach na werandę, a obok niego zebrały się zaciekawione dzieci.
Napłynęły chmury. Ale nie były to sympatyczne białe obłoczki, tylko ogromne, ciężkie, granatowe chmurzyska. I nagle niebo przeszył błysk, a po chwili rozległ się grzmot, i znów błysk, a po nim grzmot.
– Błyskawice i pioruny, hej hop! – zawołał przejęty Trampolinek.
A potem lunął deszcz, który przemienił się w potężną ulewę. Miała ona wielką ochotę wtargnąć do środka.
– Oj, nie, nie! – żartobliwie pogroziła jej pani. – Nie wpuścimy burzowego gościa.
Ale ulewa nie straciła dobrego humoru chlap, chlap, cha, cha, cha. Popłynęła strumieniami po ścieżkach na przedszkolnym podwórku i jak wodospad wyskakiwała z rynien.
Po chwili deszcz i wiatr ucichły i burza skończyła się prawie tak szybko, jak się zaczęła. Znów zaświeciło słonko. Jeszcze
tylko ostatnie kropelki leciały na ziemię, kap, kap, kap…
A wtedy pani zadała dzieciom zagadkę:
Przegląda się słońce w kroplach deszczowych
i tworzy na niebie most kolorowy.
Nikt po nim nie przejdzie – to wam zaręczam.
A jak go nazwiemy? Po prostu…
– Tęcza! – zawołały przedszkolaki.
– Tęcza! – powtórzył Trampolinek.
I w tym momencie na niebie pojawił się piękny, wielobarwny łuk.

2. Rozmowa na temat treści opowiadania:
- Przed czym ostrzegły dzieci jaskółki?
- Co robił wiatr?
- Po czym poznajemy, że zbliża się burza?
- Co pojawiło się na niebie po burzy?


3. Zabawy rytmiczne





4. Zapraszamy na bajkę
Rodzina Treflików „Tęcza”




Pozdrawiam




kwiatek




„Na łące”

Cele:

rozwijanie zdolności manualnych
ćwiczenie małej motoryki
kształtowanie uważnego słuchania
rozwijanie logicznego myślenia
ćwiczenie sprawności ruchowej
pobudzanie procesów myślowych
sprawdzanie uwagi i zmysłu słuchu
utrwalenie wiedzy na temat mieszkańców łąki.

Zabawa pantomimiczna „Jakim jestem zwierzęciem?”. Dzieci kolejno naśladują ruchy i odgłosy zwierząt. Pozostali uczestnicy zabawy rozwiązują zagadkę.


Rozwiązywanie zagadek

Na zielonej łące spacerują ich tysiące. Dzielnie maszerują,
mrowisko budują. (mrówki)

Mniejszy niż koń, lecz także konik.
W trawie sobie cyka, kolor ma zielony. (konik polny)

Na barwnych skrzydłach ma wzorów wiele.
Nie pomylcie go z kwiatem, moi przyjaciele. (motyl)

Wysłuchanie nagrania fragmentu utworu muzycznego Antoniego Vivaldiego Cztery pory roku: Lato



Dzieci leżą swobodnie na dywanie. Zamykają oczy i wczuwają się w muzykę. Oddychają miarowo, wyobrażając sobie wymarzone obrazy. Ćwiczenie ma na celu rozbudzenie wyobraźni.

„Podniebne marzenia” – rysowanie palcem w powietrzu obrazów zobaczonych oczami wyobraźni. Nazywanie ich i opowiadanie.

Zabawa dźwiękonaśladowcza „Odgłosy na łące”.

Rodzic naśladuje odgłosy zwierząt, które można spotkać na łące. Osoba, która odgadła, zgłasza się poprzez podniesienie ręki. Jej zadaniem jest powtórzenie odgłosu i nazwanie zwierzęcia, np.: Bzzz… – pszczoły. Ssss… – wąż.

„Wesoła łąka” – ekspresja ruchowa do wysłuchanego wcześniej utworu.

Dzieci pląsają po sali, naśladując różnych mieszkańców łąki: motyle, pszczoły, koniki polne itp.

Praca plastyczna „Łąka”.

Stwórzcie piękną łąkę, możecie sugerować się tymi pracami:

DSC02110


/M93EQDMA-SoMefg1vATE7WbUEjgNpLn4-MHA29WqwLppRNFcTamxr-asGACOYpXeGIj2vdwLlKT_Ovj8D8NI5gpZhQuKLATHhYlbESfcPnmnpXEeQCjkMJlH


/RDDtsrZjM5egBoHac5woaLm8dUa7ukOF2o8qsns9m4MMNZcvS6KIjjYn2731zBHHNBssWObN4qu_ymD8itZjnH1X7UAFYtcnPSLGU5nRnNxTyI9_iU3liAcSa9mb4b9DrF-gM57oV6Qeb-dsD4aggFvCiGIDRVROg14V46-HI-oeIQ

Wykonanie ćwiczenia w KP4 str. 48,49 (pięciolatki)
Wykonanie ćwiczenia w KP3 do 75 strony (czterolatki)


kwiatek





TEMAT: UROKI LATA

Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.


Cele:
– rozpoznawanie cech charakterystycznych dla nowej pory roku
– poznanie daty rozpoczęcia lata (dzień i miesiąc)
– utrwalanie znajomości liter
– określanie zmian zachodzących w przyrodzie
– rozpoznawanie pór roku.



1. Zachęcamy do oglądnięcia filmiku


Zagadkowe lato





2. Gimnastyka na wesoło, zapraszamy





3. „Prawda czy fałsz?” – określanie prawdziwości zdań. Jeśli dzieci zgadzają się z przeczytanym stwierdzeniem, wstają; jeśli nie – pozostają na miejscu. Przykładowe zdania:
Latem świeci słońce.
Zimą opalamy się na plaży.
Latem kąpiemy się w morzu.
Wakacje zaczynają się jesienią.
Latem malujemy pisanki.

4. „Jak zmienia się krajobraz latem?” – obserwacja z okna przedszkolnego. Dzieci wymieniają różnice pomiędzy porami
roku. Dostrzegają, jak zmienią się przyroda i pogoda w najbliższym otoczeniu. Podają przykłady

5. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 41) – rozwijanie sprawności grafomotorycznych i kreatywności, utrwalanie pojęcia symetrii.

6. A teraz Kubuś i lato, posłuchajcie





POZDRAWIAM, WASZA PANI!


kwiatek






Przedszkolowo.pl logo