Grupa II- E- przedszkolaki

„MŁODSZE ŚREDNIACZKI”


kwiatekWychowawcy
mgr Jadwiga Pęcherek
mgr Maria Fiedor



Temat: Wesołe wakacje!

Cele:

poszerzanie słownika czynnego dziecka
rozwijanie wyobraźni dziecka
kształcenie myślenia przyczynowo- skutkowego

Przebieg zajęcia:

1.Rozmowa z dzieckiem na temat “Wymarzone wakacje”
Odpowiedz na pytanie: Jakie powinny być wakacje?

2.Na niepogodę w wakacyjne dni polecamy bajeczki z cyklu “Przygody Skrzata Borówki”:











Po każdym odcinku (nie zaleca się oglądania wszystkich w jednym czasie) rozmawiamy z dzieckiem o treści bajeczki. Poszerzenie słownika czynnego dziecka. Wdrażanie do dłuższych wypowiedzi

3. Zabawa ruchowa z piosenką” Kto jak skacze”?




4. Może ktoś w czasie wakacji odwiedzi ZOO - proponujemy super zabawę z piosenką :





5. A oto konkurs: Kto nauczy się najlepiej rysować misia, ten filmik Wam pomoże. Gdy spotkamy się po wakacjach sprawdzimy :)




ŻYCZYMY WAM WESOŁYCH WAKACJI ! DO ZOBACZENIA PA PA!



Temat: Lato czeka !

Cele:
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwoju umiejętności wypowiadania się
budzenie nastroju radosnego ożywienia
dostrzeganie regularności w przyrodzie dotyczących pór roku


Pomoce: piasek, mąka ziemniaczana, woda, płyn do naczyń

Przebieg zajęcia:

1.Wysłuchanie wiersza U. Piotrowskiej “Gdzie nie spojrzę- wszędzie lato”.

Co wy na to? Co wy na to?
Gdzie nie spojrzę - wszędzie lato.
Z bagażami na lotnisku
i na dworcu. To nie wszystko!
Widać je na wozie z sianem.
Potem biegnie z wielkim dzbanem.
Po co biegnie? Po jagody!
Wróci z lasu, hop! do wody.
Pływa w morzu i w strumieniu.
Później z torbą na ramieniu
na wyprawę się wybierze
pieszo albo na rowerze.
A ja za nim z rodzicami
z wielkim trudem nadążamy.
Tak nas wciąż pogania lato.
Co wy na to? Co wy na to?


2. Rozmowa inspirowana wierszem. Przykładowe pytania:

Po czym możemy poznać, że jest lato?
Z jakimi kolorami (dźwiękami, zapachami) kojarzy się lato?
Wyjrzyj przez okno. Jakie oznaki lata widzisz?


3. Utrwalenie nazw pór roku:




4. Zabawa ruchowa z piosenką ”Przyszło lato”- naśladowanie ruchem zabaw w różnych miejscach (pływanie kajakiem, pływanie w morzu, spacer po górach).





POZDRAWIAMY!


kwiatek






Temat:Skrzynia skarbów

Cele:


zachęcenie do wypowiadania się poprzez różne techniki plastyczne
rozwijanie kreatywności i umiejętności projektowania
uwrażliwienie na piękno otoczenia
doskonalenie sprawności rąk

Przebieg zajęć:

1. Ćwiczenia lateralizacji “Posłuchaj i narysuj”. Dziecko za pomocą kredki rysuje w/g instrukcji np: Na dole kartki narysuj trawę, w prawym rogu domek itd.

2. Skrzynia skarbów- wyjaśnienie pojęcia, oglądanie bajeczki edukacyjnej ”Ucz się o kształtach”- rozmowa o tym co zawierały skrzynie, o jakich kształtach była mowa w bajce?




3. Rozmowa na temat planów wakacyjnych. Zachęcenie do wykonania skrzyni na wakacyjne skarby.

4. Zabawa ruchowa z piosenką "Bezpieczne wakacje”: swobodny taniec przy muzyce.




5. Skrzynia skarbów - oklejanie dowolnego pudełka tekturowego kolorowymi wycinkami z gazet, kolorowym papierem, doklejanie kolorowych guziczków, tasiemek ozdób dostępnych w domu.





POZDRAWIAMY!


kwiatek






Temat: Niebezpieczne wysypiska

Cele:
zwrócenie uwagi na konieczność ochrony środowiska
budzenie zainteresowania światem przyrody
wyjaśnienie pojęcia wysypisko śmieci
rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego


Pomoce:kartka papieru, klej, farby, cukier


Przebieg zajęć:

1. Ćwiczenia usprawniające język “Słoń”- wyciąganie języka niczym trąby w stronę nosa. Usprawnianie narządów mowy.

2. Rozmowa z dziećmi na temat wysypisk śmieci- uświadomienie dzieciom gdzie wędrują śmieci, które codziennie wynosimy
w workach oraz tego że istnieją nielegalne wysypiska.
Przypomnienie telefonu alarmowego 112 oraz zasad postępowania w sytuacji zagrożenia.

3. Oglądanie bajki edukacyjnej “Ekologiczny dom





4. Zabawa ruchowa-”Taniec Zygzak”:




5. Wykonanie pracy plastycznej “Czysty świat”- propozycje techniki plastycznej





POZDRAWIAMY!



kwiatek





Temat :Bezpieczne wakacje.    
 
Cele ogólne

utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach,
rozwijanie motoryki małej,
rozwijanie koncentracji uwagi,
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
 
Wakacje już tuż ,tuż dlatego wysłuchajcie wiersza B. Szelągowskiej „ Bezpieczne wakacje”
 
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora…
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
 
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!

Porozmawiajcie z rodzicami na temat wiersza.
 
Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować?
Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

Bezpieczne-Wakacje-by-Ponad-Wszystko-1061x1500

 
O numerach alarmowych nie zapominaj,
Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.
 
997- to telefon na policje,
tam niepokojące sytuacje możesz zgłosić wszystkie.
 
998- wykręcasz, gdy pożar zauważysz,
bo wtedy dodzwonisz się do pożarnej straży.
 
999- to numer na pogotowie,
dzwoniąc tam możesz innym i sobie uratować zdrowie.
 
Gdybyś jednak, tych wszystkich numerów nie umiał zapamiętać,
Wystarczy o jednym ogólnym numerze pamiętać. 
 
112- tam możesz wszystko zgłosić 
i o każdy rodzaj pomocy poprosić.
 
/cloud?z%3AnRdxC5fIUGCvIKxUOM5kX8l8DFJj3sN%2FxedIzYazklfW4gIps2evS4KGNKGZV%2FKE
 
Obejrzyj filmik pt: „Bezpieczne wakacje”





Zapraszam was na masażyk "Słoneczko zaświeciło"
 

/cloud?z%3AesP5FWGxhIRphXV9ZWvhcArJYq7ARabQEq1wKMIvzYGT539HWVf1bvpKCdmPVqvp
 

Słonko zaświeciło (rysujemy na twarzy dziecka kółeczko)
ptaszki obudziło (pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka)
Latają, ćwierkają, ziarenek szukają (opuszkami palców opukujemy ciało dziecka)
Słonko zaświeciło (rysujemy na twarzy dziecka kółeczko)
misia obudziło (pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka)
Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu (delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka)
Słonko zaświeciło (rysujemy na twarzy dziecka kółeczko)
wiewiórki zbudziło (pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka)
Po lesie skakały („skaczemy” palcami po głowie dziecka)
orzechów szukały (delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka)
Słonko zaświeciło (rysujemy na twarzy dziecka kółeczko)
zajączki zbudziło (gładzimy palcami powieki dziecka)
Po łące biegają (dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka)
marchewki szukają (wkładamy dłoń za bluzkę dziecka)


POZDRAWIAMY!



kwiatek






Na zielonej łące

Cele ogólne

- uwrażliwienie do uważnego słuchania- organizowanie zabaw ruchowych,
- utrwalenie wiedzy o charakterystycznych cechach wiosny,
-poznanie mieszkańców łąki

Przebieg zajęcia:

Wysłuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu pt. „Zielona łąka”

Zielona łąka.

Idziesz wolniutko wąską ścieżką. Rozglądasz się ciekawie wokoło. Widzisz biegające wiewiórki, słyszysz ćwierkające wróbelki.
Nagle przed tobą pojawia się wspaniały zielony dywan –to łąka. Oddychasz głęboko. Rozkoszujesz się zapachem młodej, zielonej trawki. Słyszysz szum – to woda w strumyku radośnie uderza o kamyki. Nad strumykiem zielony dotąd dywan staje się kolorowy: żółto – niebiesko – zielony. To niebieskie niezapominajki i żółte kaczeńce znalazły sobie miejsce, gdzie ogrzewa je złote słoneczko i chłodzi czysta woda.
Oto, nie wiadomo skąd, pojawiają się na łące kolorowe motylki. Tańczą wesoło i spijają nektar z polnych kwiatów. Po ździebełkach trawy spacerują czerwono – czarne pracowite biedronki. Gdzieś z oddali słychać śpiew skowronka.
Nagle na łące pojawia się piękny, majestatyczny ptak – bocian. Wszystkie żabki bawiące się na brzegu jak na komendę wskakują do wody i chowają przed niebezpieczeństwem.

Rozmowa na temat wrażeń towarzyszących odbiorowi tekstu:

- W jakie kolory przebrała się nasza łąka?
- Jakie zwierzęta pojawiły się na łące?
- Jaki zapach czujecie?

Zagadki słowne

- na brzegu stawu żyje, z wieczora czy też z rana do wody daje nura gdy słyszy krok bociana? (żaba)
- zbiera miód z kwiatów wśród łąk i pól. Kiedy użądli sprawi Ci ból? (pszczoła)
- tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko? (motyle)
- o nocleg nie prosi, wędruje po świecie, bo swój domek nosi na własnym grzbiecie? (ślimak)
- choć są bardzo małe pracują wytrwale. Zbierają nasionka, nie męczą się wcale? (mrówki)
- powrócił do nas z dalekiej strony. Ma długie nogi i dziób czerwony? (bocian)
- małe zwierzątko ma sił niewiele, a kopie w ziemi długie tunele? (kret)
- lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce? (biedronka)

A teraz posłuchaj wiersza o jednym zwierzątku, którego trudno spotkać, ale bardzo jest widoczna jego praca.

„Krecik” Bożena Forma
Jestem sobie mały krecik,
chcę by dzieci mnie poznały.
Bardzo miękkie mam futerko,
nim pokryty jestem cały.
Najśmieszniejsze moje łapki,
ciągle ziemię wypychają.
Silne, płaskie, jak łopatki,
zawsze w pracy pomagają.
Swoim ryjkiem bardzo lubię
korytarzy drążyć wiele.
Spulchniać zbite bryły ziemi,
wiercić przejścia i tunele.
Gdy na dworze silne mrozy,
w miłej norce wśród zapasów
siedząc, marzę o przetrwaniu
do wiosennych lepszych czasów.

/cloud?z%3APUyk2XB1htUREGSjLG%2B1amNyN0opO%2BzisWgHKQxmJz551NbaE4RIfF7NkGpwLP4r


Odpowiedz:

- jakie zwierzę jest bohaterem wiersza?
- gdzie to zwierzątko mieszka?
- co robi kret?
- czym pokryte jest jego ciało?
Jeśli chcesz się dowiedzieć czym żywią się krety oglądnij film:



A teraz wysłuchaj piosenki „Łąka”

https://cloud2b.edupage.org/cloud?z%3A9uESL74sy97vAi%2FSACxhuRhWr%2FYwg698FaS0alaKU76ses6XQceHfKo62lQN1YHS

Powiedz:
- o czym była piosenka?
Przy ponownym wysłuchaniu piosenki „Łąka” biegaj delikatnie po pokoju i naśladuj bzyczenie pszczół. Gdy dźwięk umilknie usiądź na podłodze tak jakbyś usiadł na kwiatuszku. Powtórz to ćwiczenie trzy razy.
Spróbuj teraz wyśpiewać nazwy zwierząt, które widzisz na obrazkach

/cloud?z%3AX7epvCNplNeAe2Ftc%2By93RfNGQNcU1u37bX15XtGzb2BFNebdxSTwZfIYApVOZyh

/cloud?z%3ATM3oAT11gDvNtDNDqStKbURRYPVQIQaOmNl%2F%2FaiR0uMx1axIF4qccp1bLWx9e4s5

/cloud?z%3A8oAwRfwSrn0GhLK3Va51T2CLbY1vpDVIE5ZNSl1WVAjaXzw3NKgZTuFAfkGwBEJZ

/cloud?z%3AudCyXQAbZflZZO20qb%2FIRVU1NKHDj0JU6%2B4T7NSVXE8e2knsu%2BhaXkrybpfQvCrd

/cloud?z%3Ajvj3f5gaL2CRNNmU1D6GceQH4rRcUR98RXMh1VhJhJdMSJBDj4PPO6zOqcHGd%2Fo%2B

/cloud?z%3Ak1V6H0RH0%2BUDgoEzpMbpiOEc67ZUC55avL9sOM9lW8%2F13ZDbOmkoDLOq56imdeT6

Rośliny na łące

/cloud?z%3A6cRP%2B20%2F9pGRcLQZ33zngqJJ75DDbmLMBAlZrAG4cyabNdEpqNbot4YQy6nmi12t

Wysłuchaj wiersza

"Łąka" M. Buczkówna

Na łąkę trzeba iść rano
Kiedy jeszcze jest rosa –
Cichutko przystanąć
I słuchać
Jak brzęczy pszczoła, jak bąk, a jak osa
Patrzeć jak skrzydła motyli
Zamykają się i otwierają
Jak mała biedronka
Na łódce z listka płynie
Po zielonym kołysaniu –
A potem trzeba się pochylić
Nad każdym kwiatem
I zapytać jak mu na imię.

Odpowiedz:

- o jakim miejscu była mowa w wierszu?
- co rośnie na łące?
- kto mieszka na łące?
- czy można wypalać suche trawy?
- czy na łące należy zachowywać się cicho?

Wykonaj dowolne zwierzątko wykorzystując rolkę po papierze toaletowym.



POZDRAWIAMY!



kwiatek




Temat: Motyle



Cele:


doskonalenie sprawności rąk
utrwalenie wiadomości na temat motyli
ćwiczenie logicznego myślenia
kształtowanie umiejętności projektowania kompozycji przestrzennych


Pomoce:gąbka, farby, zielony lub biały karton.

Przebieg zajęcia:

1.Ćwiczenia lateralizacji: dziecko siedzi na dywanie za plecami mamy i rysuje palcem po plecach mamy raz prawą raz lewą ręką. Dorosły próbuje odgadnąć co dziecko nakreśliło.

2. Zabawa “Motylki”- na stoliku rozrzucamy papierowe motylki z bibuły , za pomocą rurki plastikowej dziecko próbuje zdmuchnąć motylki ze stolika - zabawa oddechowa.

3. Zapoznanie z treścią wiersza Maciejki Mazan “Niebieski motylek”.

Przyleciał motylek
leciutki jak płatek
niebieski jak niebo
uroczy jak kwiatek.

Jakby fragment nieba
zleciał w dół na chwilę..
A potem - poleciał
niebieski motylek.


Rozmowa inspirowana wierszem.

Przykładowe pytania:
Jak wyglądał motylek z wiersza? Jaki był?
Jak jeszcze mogą wyglądać motyle?
Z czym kojarzą Ci się motyle?

4.”Najpiękniejsze motyle świata”- oglądanie filmu.





5. Zabawa z piosenką “Motylki”:





6. Wykonanie pracy plastycznej “Motyle na łące”- nasza propozycja:





POZDRAWIAMY!



kwiatek







„W świecie owadów”

Cele ogólne:

-kształtowanie ufnego i przyjaznego stosunku do owadów.
- wzbogacenie słownictwa o nazwy owadów występujących na łące
- poszerzanie doświadczeń artystycznych
- kształtowanie postaw proekologicznych
- wspieranie naturalnej potrzeby ruchu

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1Zabawa logopedyczna
Jeśli mówić pięknie chcesz,
To do pracy bierz się, bierz!
Najpierw język ostro ćwicz,
Pokaż nosek, brodę w mig!
Teraz prawą, lewą stronę!
Te ćwiczenia już zrobione!
To jest łatwe – prawda? Więc!
Teraz wargi swoje męcz!
Górną załóż na tę dolną,
później dolną przykryj górną.
Och! Na pewno nie jest trudno.
Więc rozwesel minę chmurną.
Teraz usta w rujek zrób,
Abyś pięknie mówić mógł!

2.Opowiadanie na podstawie tekstu A. Sójki „Niespodzianka biedronki.”

Na jednym skraju łąki stał ul. Mieszkały w nim pszczoły. Na drugim skraju łąki było mrowisko. Mieszkały w nim mrówki. A na łące pod kwiatkiem żyła biedronka. Pszczoły przez cały dzień zbierały nektar z kwiatków, mrówki pracowicie budowały swoje mrowiska, a biedronka wygrzewała się w promieniach słońca.
- Dlaczego nic nie robisz, biedronko? Powinnaś zbierać nektar – nektar - mówiły pszczoły.
-Przestań leniuchować. Buduj z nami mrowisko. Nie można cały dzień drzemać pod kwiatkiem – pouczały mrówki.
Biedronka zaś siedziała pod listkiem i myślała .... Myślała tak długo, aż wymyśliła niespodziankę dla pszczół i mrówek.
Poleciała najpierw do motyla.- Motylu, motylu, pomożesz mi? – zapytała. Motyl obiecał pomóc. Następnie udała się do pasikonika – Pasikoniku, pomożesz mi? – zapytała. Pasikonik obiecał pomóc. Biedronka poprosiła także o pomoc pająka i ważki, a potem wszyscy zabrali się do pracy. W czasie gdy pszczoły zbierały nektar, a mrówki budowały, mrowisko, oni rozwieszali girlandy pod listami łopianu i dekorowali polankę kwiatami. Kiedy już wszystko było gotowe, biedronka poleciała zaprosić pszczoły i mrówki ... na wieli bal! Wieczorem mieszkańcy łąki wesoło się bawili. Pasikonik przygrywał im do tańca, ważki wesoło tańczyły, a pająk – przygotowywał dla wszystkich pyszne napoje.
- Niech żyje biedronka! – zawołały na koniec pszczoły i mrówki i odtąd nie namawiały jej już do zbierania nektaru albo budowania mrowiska.

2. Omówienie treści utworu:

- Jakie owady występowały w utworze?
- Co robiły pszczoły, co robiły mrówki?
- Jak zachowywała się biedronka?
- Dlaczego biedronka chciała podziękować pszczołom i mrówkom?

3.„Owady” – zabawa ruchowa przy muzyce A. Vivaldiego pt. „Cztery pory roku – wiosna”





4. Zagadki





5.Co piszczy w trawie?





POZDRAWIAMY!


kwiatek







Temat: Jak pachnie świat?

Cele:

budzenie zainteresowania światem przyrody
poznawanie przyrody poprzez doświadczanie
rozwijanie kreatywności
rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego

Pomoce: zapachy, miód, wentylator , kilka papierowych kwiatków

Przebieg zajęć:

1. Ćwiczenia oddechowe “Co pachnie na łące?”- dziecko wyobraża sobie łąkę i wącha jej zapachy, wykonując powolny wdech nosem, wydech ustami. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy. Regulowanie wdechu i wydechu.

2. Słuchanie piosenki “Nasze uszy słyszą świat”:





Rozmowa na temat piosenki w/g pytań:

Co słyszą uszy?
Do czego służy nos?


3. Zabawa “Co czujesz?”- dziecku pokazujemy przygotowane dla nich zagadki zapachowe następnie zawiązujemy oczy i próbujemy aby odgadnęło zapach ( mogą to być owoce, przyprawy itp).Do zabawy można posłużyć się wentylatorem. Zwrócenie uwagi dziecka, że powietrze przenosi zapachy.”

4. Zapoznanie z treścią wiersza “Pracowita pszczółka”.






5. Zabawa ruchowa ”Latająca pszczoła”- rozrzucamy po dywanie kwiatki wycięte z papieru, dziecko naśladuje lot pszczoły,
na przerwę w muzyce siada na dowolnie wybranym kwiatku
(zbiera nektar).





kwiatek





CO PISZCZY W TRAWIE.

Cele ogólne:

- poznanie nazw owadów mieszkających na łące;
- utrwalenie nazwy obecnej pory roku oraz jej cech charakterystycznych;

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie w temat zajęć zagadką :

Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle.
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle.
Zielona plama w barwne punkciki,
a nad nią śpiew skowronka.
Tam wyruszamy zbierać kwiatki,
bo to właśnie... (łąka)
2. Rozmowa kierowana na podstawie ilustracji wiosennej łąki.

• Czego jest na łące dużo?
• Jaka pora roku jest na tej łące?
• Skąd to wiemy?
• Jakie zwierzątka żyją na łące?

3. „Wiosenny wietrzyk” – zabawa ruchowa z ćwiczeniem oddechowym. Dziecko trzymając w ręce pasek bibuły tańczy do muzyki. W przerwie w muzyce dziecko dmucha na pasek bibuły, tak aby się unosił.

4.Zabawa ruchowa przy piosence



5. Słuchanie wiersza „Żuk” J. Brzechwy .



Rozmowa na temat wiersza.

6.Zagadkowa łąka





7.Co w trawie piszczy:





8.Praca plastyczna „mieszkańcy łąki”.





Pozdrawiamy, wasze Panie!


kwiatek





Przedszkolowo.pl logo